This list is an early draft of top competencies needed to become a social media-literate librarian. Murphy & Moulaison (2009) have written a fine document on this topic, and related the framework back to the ACRL information literacy competencies.
Top Ten (10) Social Media Competencies for Librarians
- Understand, explain and teach others about the main principles and trends of web 2.0 (and library 2.0)
- List major tools, categories and affordances of social networking sites
- Apply social media to solve information problems, and communicate digitally with users
- Use social networking sites for promotional, reference and instructional services in libraries
- Navigate, evaluate and create content on social networking sites
- Follow netiquette, conform to ethical standards and interact appropriately with others online
- Explain copyright, security and privacy issues on social media sites to colleagues and user communities
- Understand the importance of identity and reputation management using social media
- Explain related terminology such as collaboration 2.0, remix and open source
- Renew social media competencies, advocate for institutional strategies and policies and build evidence base in social media
http://linhadeleitura.wordpress.com/ ( vejam este maravilhoso blog do colega Carlos Pinheiro de onde tirei este texto)
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Síntese da formação:
1. Pontos fortes: * a apropriação do modelo de auto-avaliação e a leitura de textos fundamentais, ainda que alguns possam ser considerados de "doutrina";
2. Pontos fracos: * pouco tempo para esta formação e sobretudo falta de interacção entre os formandos, seria importante que de 15 em 15 dias houvesse a proposta de sessões presenciais obrigatórias (ou de 3 em 3 semanas).
Em suma, a biblioteca obriga a uma aprendizagem contínua que é uma mais valia para a equipa, pois vivemos numa Sociedade da Informação e do Conhecimento, como já tinha dito no início desta formação, neste blogue. Partir desse príncipio é meio caminho andado para rentabilizar os recursos disponíveis e encontrar a resposta para ultrapassar pequenas quezílias e dificuldades do dia-à-dia, especialmente ao nível da articulação curricular. Mas o bibliotecário deve ter uma turma, para não perder o contacto directo com o contexto de ensino-aprendizagem, concordo com essa decisão. O bibliotecário é um PB- professor bibliotecário e é assim que deve ser encarado.

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